ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОФІЛАКТИКА БУЛІНГУ В ШКІЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

  • Тетяна Ціпан РДГУ

DOI:

https://doi.org/10.35619/iiu.v1i14.427

Ключові слова:

булінг, цькування, школярі, діагностика, психолого-педагогічна профілактика

Анотація

У статті здійснено аналіз поняття «булінг» та схарактеризовано напрями психолого-педагогічної профілактики цього явища. Булінг розглядається як індивідуальне або  групове фізичне чи психологічне  насильство  над особою, яка не здатна захистити себе на момент здійснення насильства над нею; як  форма  жорстокої  поведінки,  коли  фізично  або  психологічно сильніший (булер, кривдник) отримує задоволення від насмішок, знущань над слабшим (жертвою). Вирізнено чинники та причини поширення боулінгу у шкільному середовищі.

 З’ясовано, що булінг  існує  в  формі  двох  поведінкових підкатегорій:  прямого  і  непрямого  залякування.  Пряме  залякування  (активний булінг): загрози, приниження, образи, приниження, переслідування, заподіяння неприємностей; непряме  залякування (пасивний булінг): поширення чуток, псування  особистих речей, оббріхування, нанесення шкоди репутації, ізоляція. Проаналізовано п’ять стадій боулінгу: створення умов, початкова стадія, активна  стадія, соціальна  ізоляція  жертви, ескалація  конфлікту.

Схарактеризовано напрями психолого-педагогічноъ профілактики булінгу, що реалізується  на  особистісному, груповому,  загальношкільному та сімейному  рівнях, яка  спрямована  на  збереження  на зміцнення  психічного  здоров’я  школярів,  а  також  створення  умов,  за  яких максимально  знижується  або  нівелюється  вплив  чинників,  що  провокують насилля, цькування, агресію, терор тощо.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-17