ВИЩА ОСВІТА СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В УНІВЕРСИТЕТІ: УЗАГАЛЬНЕННЯ ДОСВІДУ

Автор(и)

  • Оксана Кравченко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
  • Наталія Коляда Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
  • Інна Молоченко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

DOI:

https://doi.org/10.35619/iiu.v1i14.429

Ключові слова:

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, здобувачів з особливими потребами, інклюзивна освіта, науково-дослідна лабораторія інклюзивної педагогіки, соціально-психологічна реабілітація, наукові дослідження здобувачів

Анотація

У статті розкрито досвід організації освітньо-виховного процесу зі здобувачами з особливими потребами в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини. Увага закцентована на навчально-реабілітаційному та соціально-виховному супроводі здобувачів освіти з особливими потребами. Зазначається, що забезпечення освіти та соціального розвитку здобувачів освіти цієї категорії ґрунтується на принципі «рівні права – рівні можливості», а рівень освіти є показником пріоритету загальнолюдських цінностей та досягнутого рівня розвитку здобувачів з особливими потребами.

Схарактеризовано пріоритетні напрями діяльності університету в контексті впровадження інклюзивної освіти: створення інклюзивного освітнього простору; усунення психічних бар’єрів на шляху до вищої освіти; навчання всіх учасників найкращим способам збереження різноманітності; розвиток культури спілкування в колективі (організаційна культура); формування погляду колективу та соціальних партнерів на природу та доцільність інклюзивного розвитку вищої освіти; формування інклюзивної компетентності педагогів; розвиток інклюзивної компетентності здобувачів; отримання інформації про основні труднощі у навчанні та житті здобувачів з особливими потребами; проведення зрозумілих для всіх занять (освітня політика); подолання соціально-психологічних бар’єрів у доступі здобувачів з особливими потребами до інклюзивної освіти; формування в студентському колективі навичок взаємодопомоги; формування навичок включення здобувачів у мікросуспільство ЗВО; формування навичок включення здобувачів у сферу суспільного життя (інклюзивна практика).

Проаналізовано роботу науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки (факультет дошкільної та спеціальної освіти) та Центру соціально-освітньої інтеграції та інклюзивної реабілітації та соціального туризму «Без бар’єрів» (факультет соціально-психологічної освіти).

Представлені наукові досягнення здобувачів з особливими потребами, а також результати Першого міжнародного науково-практичного симпозіуму «Актуальні проблеми впровадження інклюзивної реабілітації та соціального туризму в Україні», який відбувся в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини, результатом якого є затвердження плану впровадження інклюзивної реабілітації та соціального туризму в Україні як соціально-реабілітаційної послуги та її апробації в Черкаській області (пілотний регіон в рамках Національного плану дій з реалізації Конвенції ООН про права людей з особливими потребами).

Представлено результати виконання програми Центру «Відкриваємо світ разом», головною метою якої є культурний та емоційний розвиток молодої людини, її становлення на шляху до самовдосконалення, а також Студентського бюро інклюзивного туризму, одне із завдань якого – створення маршрутів інклюзивного туризму на Черкащині.

Висвітлено перспективи діяльності університету зі здобувачами вищої освіти з особливими потребами.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-17